Käytännön vinkkejä

  • Akun naparuuvit on irrotettavat ja ne voi korvata lyhyillä pulteilla. Sormiruuvit voi myös korvata muttereilla jolloin ne saa hieman napakammin kiinni. Optimi kiristysmomentti on 7 - 7.7Nm.

  • Jos akku ei toimi, vika on kytkennässä. BMS tarkkailee kytkennän resistanssia ja katkaisee virran jos kontakti on huono. Tämä on mahdollista esim jos kytkee akkukaapelin pultilla, joka pohjaa ennen rengasliittimen kiristymistä. Kierteen syvyys on 10mm.

  • LFP-Akkuja voi kytkeä useamman rinnan, jolloin kapasiteetti ja maksimivirta kasvavat samassa suhteessa. Kytkettäessä akkujen varauksien pitää olla suunnilleen samat. Lyijy- tai AGM-akkua ei saa kytkeä rinnan LFP-akun kanssa.

  • Akun elinikä on pisimmillään jos sitä ei säilytä tyhjänä. Mieluummin täytenä. Pidemmäksi ajaksi kannattaa varastoida n. 50% varaukseen.

  • Veneen keulakoneen LFP-akulle voi lisätä DC-DC-laturin ja automaattireleen, jolloin LFP-akku latautuu automaattisesti perämoottorin ollessa käynnissä. 12V akulle 14.6V ja 24V akulle 29.2V. Victronilta löytyy laadukkaammat ja ohjelmoitavat DC-DC-laturit.

  • Latauksen jälkeen akun jännite laskee noin voltin verran. Se on normaalia ja akku on silti täynnä.

  • Kätevä ja pieni yleisliitin akulle on XT-90. Se kestää 90A virran, on pienikokoinen ja kestävä, mutta vaatii juottamista. Akkujen lataaminen käy helposti jos kaikissa akuissa on naaras XT-90, ja laturissa uros. Myös esimerkiksi vinssin akku kannattaa kytkeä samalla liittimellä, jolloin veneessä oleva akku toimii varalla.